En helg på Gotland

Ja nu har då vi Stockholmare äntligen fått lite sportlov, i Fredags så fick jag ett sms från Emil Walldén som sa att han skulle åka till Gotland samma kväll. Jag tänkte att det kunde vara lite roligt att hitta på någonting istället för att bara vara hemma. Så jag ringde min farsa som inte svarade på typ 20 försök men sedan fick jag tag i min låssasmamma som sa att det var självklart att jag fick åka 🙂

Vi åkte ner med M/S Visby på turen som skulle gå 20:05 men pga isproblem när hon skulle förtöja i hamnarna den dagen så kom vi inte iväg förens runt 20:25, och mer försenade skulle vi bli.

Det är inte mycket folk ute på däck på vintern direkt…

Nynäshamns nykomling låg inne, nämligen Scottish Viking.

Vad jag kan minnas så har Scottish Viking en väldigt låg isklass, undrar hur det fungerar för henne nu när vi har så mycket is i hamnarna…

Strax innan ankomst till Visby så meddelade befälet via högtalarna att under den tiden som M/S Visby hade varit borta så hade drivisen packats ihop vid vårat läge i Visby, detta skulle resultera i en ytterligare försening då vi var tvugna att göra en lite annorlunda hamnmanöver. Istället för att gira in direkt i vårat läge så girade vi skarpt in i hamnen och gick in mot Gotlandia läget innan vi backade ner mot vårat läge. Detta för att försöka vispa och putta bort isen. Första försöket gick inget vidare, isen stoppade oss så vi fick trycka ut oss igen och gå in lite hårdare. Tillslut gick vi in till kaj och vi traskade hem till Svante där vi skulle sova.

Det finns inte så mycket turer att fota mitt på dagen i Visby på vintern så det blev endast lite bilder på Gotlandia för att få lite bilder för att bygga min Sketchup version av henne.

Men vi fick även besök av M/S Triton som var inne i hamnen och försökte tränga bort lite is ifrån färjelägena, hon har snurrat runt flera dagar nu utanför Visby med AIS status ”Patroling”. Jag undrar vad de letar efter 😉

Men senare när det hade blivit mörkt så återkom M/S Visby, vi fick passa på att se den roliga hamnmanövern från en annan vinkel. Jag vill även tacka för att isstrålkastaren var igång så att bilderna blev skarpare än vad jag hade väntat mig 🙂

Det syns lite små svarta fläckar på bilderna, det är drygt hundra fåglar som blev ivägskickade från sin sovplats av Visby 😉

En systerfartygsbild som även visar hur Visby gjorde under fredagen och lördagen för att få bort isen.

På Söndagen bestämde vi oss för att försöka ta oss ut på piren för att fota M/S Visbys ankomst, det visade sig vara enklare sagt än gjort då hela piren var täckt av ett tjockt lager av is som gjorde det väldigt svårt att ta sig fram utan att slå ihjäl sig. Jag kan tillägga att jag har ett par blåmärken från det försöket 😉 Pga motsol så blev de bilderna så dåliga så att det inte är någonting som är värt att lägga upp.

Sista natten bestämde vi oss för att gå ner till hamnen och ta lite mörkerbilder på HSC Gotlandia, vi fick en liten överraskning att Triton hade gått in till Visby hamn för lite nattvila och det uppskattas 😉

Personligen så tycker jag att dessa mörkerbilder är bra mycket bättre en de jag tog i sommras på henne 🙂

Det är riktigt stora och snygga leksaker som Kustbevakningen har fått att leka med 😉

Gotlandia och Visbys inre hamn, tänk att detta var en del av färjehamnen tidigare… Jävlar vad litet 😛

Turen hem blev 07:05 med M/S Visby till Nynäshamn. Den inleddes med att vi gick till informationen och frågade om bryggbesök, hon ringde upp och det var helt okej att komma upp. Dock så skulle vi vänta till halv 9 innan vi kunde gå upp. Vi slog oss ner i våra vilostolar, som vi trots att vi inte bokade samtidigt fick stolsraderna bredvid varandra. Strax efter avgång så flyttade vi till längst bak i aktern för att sitta bredvid varandra och samtidigt ha tillgång till eluttag och ett större fönster 😉 Jag gick och köpte lite frukost och emil köpte godis, jävla godisgris 😉 Tiden flöt på och det blev äntligen dags att gå upp till bryggan 🙂

Väl uppe så möttes vi av en VÄDLIGT trevlig styrman som gärna pratade, inte ett sterilt besök som jag hade på Birka där de egenligen bara ville att man skulle gå in genom dörren och sen ut igen… Tyvärr så uppfattade jag aldrig ditt namn, ser du detta så skicka gärna ett mail så att jag kan tacka ordentligt! 🙂

Sen är det ju alltid lite roligare när de går med på att få ta bilder 🙂

Bryggvingepanelen på styrbord sida, den som i stort sett aldrig används på M/S Visby. Man ligger bara med denna sidan mot kajen i Oskarshamn.

Den lite mer välanvände panelen på babord sida.

Huvudpanelen.

En översikt över bryggan, tyvärr lite suddig.

Här har vi då resans trevligaste, tackar för ett underbart bryggbesök 🙂

Vid ankomst till Nynäshamn så mötte vi Scottish Viking, tyvärr stod vi på ”fel” sida så vi märkte inte att vi mötte henne innan det var för sent 😦

Ett snyggt fartyg men lite ful målning nu utan loggor, ser fram emot att se henne i Scandlines svart eller vitt 🙂

Här tog resan slut, jag vill tacka Destination Gotland och M/S Visbys besättning för dessa underbara fartyg och främst vill jag tacka Styrmannen på M/S Visby och Intendenten för trevligt bemötande 🙂

En tur till Utö

I Söndags 6 Februari var jag och Emil Walldén på en skärgårdstur till Utö med Waxholm II, vi åkte först till Spränga och tog sedan en promenad till Gruvbryggan för att åka tillbaka till Årsta igen.

Utö Express ligger vinterupplagd i Årsta, Utö Express är nog en av de skärgårdsbåtar jag har åkt mest med om jag inte räknar med Södertörn.

Svenska flaggan svajar i aktern, vädret var verkligen underbart den dagen.

Inredningen på Waxholm II var väldigt trevlig och fin men lite gammaldags och sliten.

I fören på nedre däck fanns bagageutrymme och däcksexpeditionen. Man kan även på den högre tavlan se ett meddelande där det stod att Utö Rederi tillsammans med Waxholmsbolaget har beslutat att inte längre anlöpa Näsudden brygga f.o.m 11/4-2011 pga bryggans skick.

Däcksexpeditionen som var tom i stort sett hela resan, ville man köpa biljetter så fick man vänta ett tag. Likadant i cafeterian, men där var det alla varor som var slut.

Efter stoppet vid Gruvbryggan så vände vi ut igen och här kan man se de två olika rännorna, en till spränga och en till Årsta.

Här har vi då Näsuddens brygga, vi lade till men ingen ville gå av så vi vände ut direkt.

Min favoritbild från resan, tänkte att det var en typisk sommarbild med några små röda hus och svenska flaggan men nu var det ju is så det blev en vinterbild.

Så har vi lämnat Waxholm II, vi insåg ganska fort att det inte skulle finnas så mycket att göra så vi tog det lugnt och passade på att ta lite bilder på dagens farkost.

Mysing ligger upplagd vid Spränga nu under vintern, men vad jag har uppfattat det på AIS så har hon inte alltid legat vid den här bryggan utan att hon har legat lite mer mot norr? Strax mellan Spränga och Gruvbryggan.

Nu blir det en massa bilder på Waxholm II så ni som inte vill se kan stänga ner 😉

Jag lade mig platt på mage för att få lite mer isvy och jag tycker att det blev läckert med glittrande snön på isen 🙂

En liten nosbild, sorry Krister om jag snodde din vinkel 😉

En akterbild med en massa avtryck i snön, och nej det är inte mina fotspår så små fötter har inte jag 😉

En sista isbild blev det innan det var dags att promenera till Gruvbryggan där vi hade en massa tid att slå hål på innan vi skulle åka hem igen.

En väldigt välkommen syn, Waxholm II närmar sig Gruvbryggan efter att vi hade väntat i 2 timmar ute i kylan.

Dags att kliva ombord på henne för att åka hem igen (via donken i slussen)

Detta var det första ”riktiga” inlägget på bloggen men det dröjer nog till Sommaren innan det blir riktigt tätt med uppdateringarna tyvärr.

Skärgårdstur med Södertörn

Den 18 September åkte jag ut på en skärgårdstur med Södertörn. Jag passade på att träffa besättningen från när jag praoade och samtidigt så blev det så att jag var på den näst sista turen innan hon gick ur trafik.

Jag åkte en tur till Väsbystrand och sen direkt efter det en tur till Husarö.

Nedanför slottet har vi Södertörn’s syster, M/S Sunnan. Lustigt nog så är det ljungmanen på Södertörn’s pappa Hans Naess som äger henne och man kan hoppas att Sunnan snart gör Södertörn sällskap i waxholmstrafiken.

Nedanför slottet låg även Sjögull och Söderarm (ej i bild)

På vägen ut från Strömmen passerade vi Teaterskeppet. Rederi AB Teaterskeppet är faktiskt huvudägare i Runmarö Kanal som äger och sköter driften av Södertörn.

Vid skeppsbron 105 låg 4 olika fartyg från kustbevakning och bland dem fanns en av deras nyaste leksaker.

De låg där och hade öppet skepp under den helgen. Tyvärr så kunde jag inte vara med på det just med tanke på att jag var ute och åkte Södertörn men det dyker säkert upp andra tillfällen. Triton är en av tre systerfartyg som enligt många är totalt onödiga med tanke på sin extrema storlek och jag håller nog delvis med. Triton kommer vara stationerad i Slite och hennes nyaste syster Amfitrite i Karlskrona.

Ungefär vid Nacka strand fick vi möte med Mariella och samtidigt dök en överraskning upp på babord sida..

Viking Cinderella liggandes vid Fjäderholmarna. Fick senare höra att det var en mässa på bildäck och då hade värdarna bett om att hon skulle ligga stilla i skärgården. Hon åkte snabbt över till Mariehamn och vände sedan direkt tillbaka.

Medans vi låg stilla vid Nacka Strand så gled Mariella förbi oss.

Sjöbris låg tätt bakom oss hela vägen fram till Gåshaga då hon tog sig förbi oss.

Victoria I på ingående till Värtahamnen. Jag har åkt Victoria tre gånger men jag har nog aldrig gillat henne fast jag ska nog ge henne en sista chans innan jag låser min uppfattning helt.

En väldigt ovanlig syn i Stockholmsskärgård.

Kameran fick vila under hela resan till Väsbystrand för jag gick mest runt och njöt över resan med min favorit och sen satt jag på bryggan och snackade med Johnnie som var dagens skeppare.

Aktersalongen och serveringen ombord som är väldigt snyggt inredd och väldigt fräsch. Tyvärr så är det ett väldigt irriterande tjutljud som man hör och om jag kommer ihåg rätt så är det någonting med propelleraxeln som orsakar detta. Den är byggd så att den egentligen snurrar åt ”fel” håll så när man har full gas frammåt så är det som att den snurrar på full back och då den inte är byggd för detta så uppstår detta ljudet. Detta är någonting som dem kommer åtgärda närmaste tiden.

Aktersalongen sedd föröver.

I huvudsalongen så hittar man bland annat stolar som kommer från min tidigare favorit M/S Tynningö.

Sista bilden blir på taxibåten M/S Athena i Vaxholm.

Välkommen till Stockholm Nämdö!

Idag så var jag inne och fotade M/S Nämdö som ankom till Stockholm igår 14:57. Egentligen så kom hon tidigare i veckan men då gick hon till Tenö varv efter ett snabbt besök i Vaxholm.

Birger Jarl by you.

Men på vägen bort till Nämdö så såg jag att Birger Jarl höll på att lägga till så jag gick ut på flytbryggan som färjan till Fjäderholmarna lägger till och knäppte några bilder.

Saga Lejon by you.

Saga Lejon låg också inne men skulle avgå senare på kvällen.

Saga Lejon låg vackert upplyst och är verkligen ett vackert fartyg.

Saxaren by you.

Saxaren liknar Värmdö med systrar men dem är inte systerfartyg. Jag har rest en gång med Saxaren, då mellan Trinntorp och Strömmkajen.

IMG_6697 by you.

Söderarm och Saxaren låg på ”fel” sida pga arbetet med deras andra kaj så det får inte plats lika många fartyg där på en och samma gång så endast fartygen som har resor närmaste tiden får ligga där.

Skärgården by you.

Skärgården och hennes syster är bland dem fulaste skärgårdsbåtarna enligt mig. Dels pga att styrhytten sticker ut från andra delen av fartyget…

Nämdö by you.

Men nu till dagens höjdpunkt. Nykomlingen M/S Nämdö.

Bryggan var väl upplyst och det var mycket rörelse ombord och på bryggan.

Rakt framifrån, enligt mig så är Nämdö och Gällnö en en våning lägre variant av ”lotsbåtarna”.

Nämdö by you.

Jag ska försöka vara med på Premiär resan med M/S Nämdö, dock fungerar det endast om den är den 18:e eller senare som jag har hört att det ska vara…

Cinderella 2 by you.

Cinderella II hade en annan partybelysning uppe jämfört med många andra fartyg som hade dem uppe idag.

Skarpö by you.

Skarpös skorsten som är mycket lättare att få bilder på jämfört med den på Ramsö som skymms av livbåtar.

Ramsö by you.

Både Ramsö och Skarpö hade storstädning ombord det svabbades och städades under hela tiden som jag var där.

Skarpö by you.

Helt plötsligt så började det bli liv och rörelse ombord på Skarpö och hon gick ut en liten bit för att vända fören mot Ramsö.

Nedsläckt brygga och strålkastare tända.

Hon backade ut en liten bit och sen snurrade hon runt och vände fören mot Ramsö.

Nämdö by you.

Nu blir det mycket Nämdö, på vägen hem så klickade jag några sista bilder.

Avslutar med en bild från när jag lekte lite med inställningarna.

Miljönissar i Stockholm

Nu sedan en tid tillbaka så ligger Greenpeace fartyget Arctic Sunrise inne i Stockholm vid Skeppsbron. Under helgen så kommer man ha Öppet skepp ombord (tider okända…)

Arctic Sunrise ska enligt Stockholms Hamnar ha ankommit den 22 November och skulle ha avgått idag vid 16. Men eftersom man ska ha öppet skepp under helgen så stämmer nog inte det..

Jag har aldrig direkt varit något stort fan utav Greenpeace. Utan jag har alltid föredragit Sea Sheppard. Kanske för att dem finns med i en TV-serie så man vet mer om dem..

”konkurenten” Sea Sheppard’s flaggskepp Stewe Irwin. Grundaren av Sea Sheppard var först med och startade Greenpeace men senare så blev han utslängd och sedan dess har det alltid varit en tajt stämning mellan konkurenterna.

Kanske att man ska passa på och besöka GV varvet när man ändå är i Stockholm?

Ingenting för min pappa som är höjdrädd…

Men vi ska inte bara kolla på Greenpeace. Utan Saga Lejon låg också inne och självklart hamnade även hon framför linsen 😉

Jag skulle vilja testa att åka henne, jag vet att jag nog inte skulle ha så roligt men ändå. Måste ju testa annars får jag aldrig veta.

Julgranen har kommit fram i Stockholm, väldigt elegant som vanligt.

Sen vandrade jag tillbacka till bussen men knäppte en sista bild på Saga Lejon.

Mörkerfotografering i Värtahamnen

Idag så var jag ute med mina kompisar Emil Walldén och Sofia och fotade lite i värtahamnen. Dock så var jag och Emil färdiga långt innan sofia så vi stack in till Stadsgården först och fotade Birka Paradise. Tjejer tar ju alltid längre tid på sig.. Birka Paradise på väg in till kaj.Jag har ”bara” åkt med Birka en gång men hoppas att det blir fler gånger. Många säger att hon ska vara fantastisk men enligt mig är hon bara godkänd.Och så lägger hon till som vanligt. Nu när färjan är nerlaggt så kan man väll göra en ny rederiet ombord på Birka ParadiseVäl ute i Värtahamnen, till vänster en lite för avslappnad Emil och till höger Sofia ”Eskimå” Bergström som frös hela tiden…Silja Serenade har precis börjat backa ut.Tydligen enligt vad jag har hört så ska Silja Serenade och Symphony vara bland dem farligaste fartygen på östersjön vid en brand, detta pga deras öppna gågator och avsaknaden av branddörrar i den.Romantika avgår mot Riga.Det här var en av första gångerna jag fotade i mörker förutom den 23:e mars i år då jag hade ett misslyckat försök att fota Amorella…Silja Serenade eller Symphony är verkligen två fartyg som jag gärna skulle vilja testa, (Trots brandfaran) Och kanske blir det en resa i början av Januari…Och så sätter Serenade kurs mot Mariehamn och Helsingfors.Sen blev det en liten väntan innan Baltic Queen skulle avgå och vi var så frusna så vi tog en liten tur igångtunneln mellan Silja Terminalen (även Tallink) och Scandic för att värma oss och slösa lite tid. Då ville även Emil vara med på bild.Men sen kom vi ut i ganska perfekt tid för att se BQ läga ut, bilderna är lite oskarpa pga att jag inte gillar att ha Automatisk fokus när jag fotar i mörker men samtidigt inte är så bra på att ställa in den själv…Det var tänkt att jag skulle ha åkt med BQ i sommras men pga dåligt väder under våran semester så bokade vi om hemresan så den istället blev med Victoria…
Så lämnar Baltic Queen stockholm för denna gången.

Det här är den bilden som jag blev mest nöjd med under kvällen. 🙂

Sen efter en liten väntan så kommer även Partypingvinen.

Jag gillar inte riktigt Galaxy i soljus men i mörker så blir hon riktigt vacker.

(Silja) Galaxy vänder runt och backar in i Värtahamnen.

Vänt klart och backar snabbt in mot kajen.

Snart framme.

Och när hon nästan var framme så valde vi att röra på oss.

Klippudden 26 September

Nu har jag varit väldigt lat. Skulle egentligen ha gjort det här reportaget för flera veckor sedan men mycket har hänt så det har dröjt. Det började med att jag stack från farsan i Tyresö mot gullmarsplan där jag tog mig vidare till Slussen där jag skulle möta Dennis Holmgren (Fartygssidan.se) och William. Vi tog en liten promenad längs nybrokajen och strömkajen för att ta oss till Titanic utställningen.Men på vägen så stannade vi vid Estonia Monumentet som jag inte hade sett tidigare.

Det kanske enligt vissa kanske inte var så många som gick under med M/S Estonia men när man ser alla namn på monumentet så får man nog en helt annan uppfattning.

Sen så gick vi till strandvägen där William’s mamma väntade på oss och skulle ta oss ut till Klippudden.
Romantika by you.
Först ut att Passera klippudden var M/S Romantika som tyvärr går på Riga rutten sedan Baltic Queen gick in på Tallinn-Stockholm rutten med Romantikas syster Victoria I.
Man borde ha tänkt lite bättre för dem gick helt bort från sina ersättnings ”rutiner” som dem hade tidigare. Dem flyttade det äldsta fartyget till Riga rutten hela tiden men det bröt dem när man flyttade Romantika som är 9 år yngre än Silja Europa.
Vädret på kvällen var ganska bra men tyvärr så är det omöjligt att ta lika bra bilder som mitt i sommaren.
Silja Serenade by you.
Silja Serenade kom som tvåa, före Gabriella som hade något problem och var försenad från Stockholm.
Silja Serenade eller Silja Symphony är högt upp på ”att åka” listan. Det blir kanske en resa redan nästa vecka. Måste bara övertala farsan först.
Jag har väldigt många uppfattningar om systrarna. Jag gillar inte riktigt utsidan av dem men jag skulle vilja uppleva känslan att så i gågatan och bara njuta av att vara ombord.
Gabriella by you.
Sen som trea den här dagen kom Gabriella som annars brukar komma först men som jag sa tidigare hade något problem så att hon var lite försenad.
Gabriella  by you.
Bilderna på Gabriella blev jag riktigt nöjd med. Klart bland dem bästa den här dagen.
Gabriella by you.
Efter den här bilden gjorde William en liten tabbe och råkade traska upp på privat mark så han fick leta reda på en lite annan plats att fota ifrån.
Jag åkte ganska nyligen med Gabriellas ruttpartner Mariella men skulle vilja testa nån av Splitsystrarna kanske under nästa sommar. Senaste resan med dem var 2005 med Amorella och lite senare Isabella.
Galaxy by you.
Sen kom Galaxy dundrandes. Galaxy som av många har fått smeknamnet partypingvinen. Ett namn som enligt mig passar perfekt.
Klippudden är kanske inte det optimala stället för att fota ingående fartyg, speciellt inte kvällsfärjan på Åborutten då dem går väldigt nära så det är svårt att få bilder på hela fartyget.
Galaxy  by you.
På sätt och vis så hoppas jag att Galaxy kommer bli ommålad för då skulle det krävas en dockning och då skulle dem kanske dels måla större Silja Line text och så skulle man kanske få se en harri på skorstenen.
Baltic Queen by you.
Tyvärr så inträffade det jobbigaste tänkbara sedan. Det som dock inträffar ofta på hösten/vintern. Det mörknade extremt snabbt och man kan inte tro att bilderna på Baltic Queen är tagna drygt en kvart efter dem på galaxy.
Jag tycker att Baltic Queen är den klart snyggaste av systerfartygen. Ett fartyg som också är högt upp på ”att åka” listan.
Och kanske blir det en resa med henne redan nästa sommar. Då med min kompis Emil Walldén.
Baltic Queen by you.
Dessutom så tycker jag att färgen på skorstenen passar bäst för den designen.

Amorella by you.
Sedan kom dagens marrodör.
Amorella kom i en sån dundrande fart så jag nästan blev dränkt av svallet.
Och så blev klipporna där jag stod helt nerstänkta så där kunde jag inte stå på resten av kvällen.
Sea Wind by you.
Sea Wind var nästa fartyget som passerade.
Jag tror att hon hade varit vackrare om man inte hade byggt om fören på överbyggnaden utan ha låtit den vara rak som förut..
Här kom ganska många fartyg med på bild. Sea Wind, Birger Jarl, Viking Cinderella, Amorella och Birka Paradise.
Birger Jarl by you.
Biger Jarl passerade i sitt lugna tempo.
Viking Cinderella by you.
Färjan 3 tuffade förbi, jag kollade på hela första och andra säsongen men nu tycker jag att det räcker. Ska dock försöka se reprisen av avsnittet som färjenördarna var med.
Birka Paradise by you.
Sen sista fartyget förbi idag var Östersjöns Paradis enligt vissa, jag upplevde dock inte så mycket då jag befann mig i hytten redan runt 22:00 och kollade på tre filmer under kvällen. Dock så var det också trevligt.
Ska försöka resa med henne en till gång och kolla om jag får en annan uppfattning då.